Thursday, February 26, 2015

Հովհաննես Թումանյան

Հովհաննես Թումանյան


Ինքնակենսագրություն
Մեր տոհմը Լոռու հին ազնվական տոհմերից մեկն է։ Իրմեջ ունի պահած շատ ավանդություններ։ Այդավանդություններից երևում էոր նա եկվոր էբայց պարզ չի՛,թե ո՛րտեղից։ Թե եկվոր է՛լ էանհերքելիհիշատակարանները ցույց են տալիսոր նա վաղուց՝ էհաստատված Լոռու Դսեղ գյուղում։
Իմ հայրըՏեր Թադեոսընույն գյուղի քահանան էր։Ամենալավ և ամենամեծ բանըոր ես ունեցել եմ կյանքում,այդ եղել է իմ հայրը։ Նա ազնիվ մարդ էր և ազնվական՝ բառիբովանդակ մտքով։ Չափազանց մարդասեր ու առատաձեռն,առակախոս ու զվարճաբանսակայն միշտ ուներ մի խորլրջություն։ Թեև քահանաբայց նշանավոր հրացանաձիգ էր ևձի նստող։
Իսկ մայրս բոլորովին ուրիշ մարդ էր։ Երկուծայրահեղորեն տարբեր արարածներ հանդիպել էին իրար։Մայրս – Սոնանոր նույն գյուղիցն էրսարում աչքը բացարած ու սարում մեծացածմի կատարյալ՝ սարի աղջիկ էր,ինչպես գյուղացիքն են ասում,— մի «գիժ պախրի կով»։ Նաչէր կարողանում համբերել հորս անփույթ ու շռայլողբնավորությանըև գրեթե մշտական վեճի մեջ էին այդ երկուհոգին։ Ա՛յդ էր պատճառըոր հայրս երբեմն թաքուն էրտեսնում իր գործը։ Շատ է պատահելորմայրս տանիցդուրս է գնացել թե չէինձ կանգնեցրել է դռանըոր հսկեմ,ինքը՝ ցորենը լցրելտվել մի որևէ պակասավոր գյուղացուկամ սարից իջած թուրքի շալակը։
Իրիկուններըերբ տուն էինք հավաքվումմայրսանդադար խոսում էր օրվան անցածի կամ վաղվան հոգսերիմասինիսկ հայրսթինկը տված՝ ածում էր իր չոնգուրն ուերգում ՔյորօղլինՔյարամը կամ ո՛րևէ հոգևոր երգ։
Ահա այս ծնողներից ես ծնվել եմ 1869 թվի փետրվարի 7-ին։ Մանկությունս անց եմ կացրել մեր գյուղում ու սարերում։
Մի օր էլ մեր դռանը մայրս ճախարակ էր մանումեսխաղում էիմին էլ տեսանքքոշերը հագիներկար մազերովու միրուքովերկաթե գավազանը չրխկացնելովմիօտարական անցավ։
– «Հասի՛րէդ կլեկչուն կանչի՛րամանները տանքկլեկի»,–ասավ մայրս։ Խաղս թողեցիընկա ուստի ետևից կանչեցի։Դուրս եկավոր կլեկչի չէ՛այլ՝ մեր ազգականի փեսա՝տիրացու Սհակն է։ Սկսեցի զրույց անել։ Տիրացուն խոսք բացարավ իր գիտության մասին։
– Տիրա՛ցու ջանբա ի՜նչ կըլիմեր գեղումը մնաս,երեխանցը կարդացնես,– խնդրեց մայրս։
– Որ դուք համաձայնվեքինձ պահեքես էլ կմնամի՜նչպետք է ասեմ,– հայտնեց տիրացու Սհակը։
Գյուղումն էլ տրամադրություն կարևմի քանի օրիցհետոտիրացու Սհակը դարձավ Սհակ վարժապետ։ Միօթախում հավաքվեցին մի խումբ երեխաներտղա ու աղջիկշարվեցին երկար ու բարձր նստարանների վրաեղավուսումնարանև այստեղից սկսեցի ես իմ ուսումը։
Մեր Սհակ վարժապետը մեզ կառավարում էր«գաւազանաւ երկաթեաւ»։ Իր երկաթե գավազանըորհրացանի շամփուրի էր նմաներբեմն ծռում էր երեխաներիմեջքինականջները «քոքըհան» էր անում և մեծ կաղնենիքանոնով «շան լակոտների» ձեռների կաշին պլոկում։ Ես չե՛մկարողանում մոռանալ մանկավարժական այդ տեռորը։
Վարժապետի առջև կանգնած երեխան սխալ էր անում թեչէ՝ սարսափից իրան կորցնում էրայլևս անկարելի էր լինումնրանից բան հասկանալմեկը մյուսից հիմար բաներ էրդուրս տալի։ Այն ժամանակ կարմրատակումսպառնալի՝չախի թևերը էտ ծալելովտեղից կանգնում էր վարժապետըու բռնում… Քիթ ու պռունկն արյունոտ երեխան,գալարվելովբառաչում էր վարժապետի ոտների տակ,զանազան սրտաճմլիկ աղաչանքներ անելովիսկ մենք,սփրթնածթուքներս ցամաքածնայում էինք ցրտահարծտերի նման շարված մեր բարձր ու երկար նստարաններիվրա։ Ջարդած էրեխային վերցնում էին մեջտեղից։ – «Արի՛»,–դուրս էր կանչում վարժապետը հետևյալին
Մի երեխայի ուսումնարան ղրկելիս հայրը խրատել էրթե՝«վարժապետն ի՛նչ որ կասիդու էլ էն ասա»։ Եկավ։
Վարժապետն ասում է՝ «Ասա՛ այբ»։
Նա էլ կրկնում է՝ «Ասա՛ այբ»։
– Տո շա՛ն զավակես քեզ եմ ասում «Ասա ա՛յբ»։
– Տո շա՛ն զավակես քեզ եմ ասում՝ «Ասա ա՛յբ»։
Այս երեխայի բանը հենց սկզբի՛ց վատ գնացև այնքան ծեծկերավոր մի քանի ժամանակից «ղաչաղ» ընկավտանիցն ուգեղիցը փախավհանդերումն էր ման գալի։ Բայց մեր Սհակվարժապետի չարությունից չէ՛ր դա։ Այս տեսակ անաստվածծեծ այն ժամանակ ընդունված էր և սովորական բան էր մերգյուղական ուսումնարաններում։
Գյուղացիներից էլ շատ քչերն էին բողոքում։ Այդ ծեծերիցես չկերաորովհետև վարժապետը քաշվում էր հորիցսբայցմանավանդ մորիցս էր վախենում։ Չմոռանամոր Սհակվարժապետին սիրում էին մեր գյուղում և մինչև օրս հիշումեն։
Տասը տարեկանմեր գյուղից հեռացել եմ Ջալալօղլիուրմեծ և օրինակելի ուսումնարան կարայդ ժամանակ՝ Լոռումշատ հայտնի «Տիգրան վարժապետի» հսկողության տակ։Այնտեղից էլ անցել եմ ԹիֆլիսՆերսիսյան դպրոցոր չե՛մավարտել։
Շատ վաղ եմ սկսել ոտանավոր գրել։ 10–11տարեկանժամանակս Լորիս-Մելիքովի վրա երգեր էին երգումժողովրդի մեջ։ Այդ երգերին տներ էի ավելացնում և գրում էիզանազան ոտանավորներ – երգիծաբանական,հայրենասիրական և սիրային։ Սիրային ոտանավորներիցմեկըմի դեպքի պատճառովտարածվեց ընկերներիս մեջ ումնաց մինչև օրս։ Ահա՛ այդ ոտանավորը.


Իմ տպված ոտանավորների մեջ ամենավաղ գրածը «Շունն ուԿատուն» էոր գրել եմ 1886 թվին։ – 1888 թամուսնացել եմ։Ծառայության եմ մտել մի քանի տեղբայց ամեն տեղ էլ չե՛նհավանել այնպես որ «Պոետն ու Մուզայի» մեջ ուղիղն եմասել։ Սկզբնական շրջանում սիրել եմ ռուս բանաստեղծԼերմոնտովինավելի ճիշտը – նրա ա՛յն գործերըոր սովորելեմ ուսումնարանում։ Բայցհենց որ ծանոթացել եմեվրոպական բանաստեղծների և ավելի լայն գրականությանհետայն օրվանից ինձ համար ամենասիրելին մնում էՇեքսպիրը։Այս ոտանավորը գրված է 1881 կամ 82 թվին։ Չեմկարող չհիշելոր այն ժամանակ ոտանավոր էր գրում և՛ իմփոքր եղբայրըոր կարդում էր ինձ հետև միշտ գտնում էին,որ նա ինձանից լավ է գրում։





         <<Թմկաբերդի առումը>> վերլուծություն

Թմկա բերդոմ իր գեղեցիկ կնոջ հետ ապրում էր քաջ Թաթուլը, և մի օր Նադիր շահը իր զորքի հետ եկավ ու պատեց Թմկաբերդը։ Շահին հայտնում են, որ Թաթուլը ունի շատ գեղեցիկ կին ու, որ Թաթուլը նրանով է ապրում ու եթե շահը տիրանա տիրուհու սրտին Թաթուլին հեշտությամբ կհաղթի։ Նադիր շահը աշուղ է ուղղարկում, որպեսզի Թաթուլի կնոջ համար իր գովքը անի։ 40 օր կռիվ արեցին, հաղթեց Թաթուլ ու տիրուհին որոշեց խնջույք կազմակերպել, բոլորը հարբեցին ու քնեցին, արթուն մնաց միայն տիրուհին։ Բոլորի քնելուց հետո տիրուհին բացում է Թմկաբերդի դարպասները ու ներս թողնում Նադիր շահին։ Նադիր շահը գրավում է բերդը հետո հարցնում տիրուհուն՝
-Մի թե Թաթուլը ինձնից քաջ չեր ու սիրուն
-Քաջ էր ու սիրուն քեզնից առավել, Թաթուլը կնջը չեր խաբում։
Շահը զայրացավ, կանչեց դահիճին, եկավ դահիճն ու դուրս տարավ թմկա տիրուհուն։ Կանգնացրեցին ձորի քարին տիրուհուն ու գլորեցին ձորից ներքև։


   Հովհաննես Թումանյան <<Քառյակներ>> վերլուծություն

Վերջացա՜վ…
Կյանքս մաշվեց, վերջացա՜վ.
Ինչ հույս արի` փուչ էլավ,
Ինչ խնդություն` վերջը ցա՜վ:

Թումանյանը այս քառյակով, թեկուզ համառոտ, բայց նկարագրել էր կյանքը:

Հե՜յ ագահ մարդ, հե՜յ անգոհ մարդ, միտքդ երկար, կյանքդ կարճ,
Քանի՜ քանիսն անցնա քեզ պես, քեզնից առաջ, քո առաջ.
Ի՜նչ են տարել նրանք կյանքից, թե ինչ տանես դու քեզ հետ,
Խաղաղ անցի՛ր, ուրախ անցի՛ր երկու օրվան էս ճամփեդ:

Ում է պետք էս անպետք կյանքը, որ մարդ իր հետ ոչինչ չի տանելու: Քառյակը շատ խորիմաստ էր և ուսուցողական: Կյանքում պետք չի լինել ագահ, այլ պետք է լինել կենսուրախ, քանի որ կյանքից մարդ ոչինչ չի տանում:

Դու մի անհայտ Բանաստեղծ ես` չտեսնված մինչ էսօր,
Առանց խոսքի երգ ես թափում հայացքներով լուսավոր:
Ես էլ, ասենք, զարմանալի Ընթերցող եմ բախտավոր,
Որ կարդում եմ էդ երգերը էսքան հեշտ ու էսքան խոր:
Միգուցե քառյակը սիրո մասին էր, որ սերը արտացոլում է մարդու լուսավոր հայցքից:

No comments:

Post a Comment